Po odlukama i smjernicama Vlade Republike Hrvatske i stožera odlučeno je da se nastavlja sa izvođenjem nastave na fakultetima online. Studentica treće godine Logopedije na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu, Ana Milat podijelila je svoje mišljenje s nama o trenutnoj situaciji studiranja za vrijeme pandemije Korona virusa.
Kako ste se prilagodili na prelazak s modela A na model C
nastave?
Pa zapravo ne mogu reći da sam se u potpunosti
prilagodila na C model nastave. Za
nekoga tko je u obrazovnom sustavu već šesnaest godina i sve odrađuje prema A
modelu, sve je ovo došlo kao šok i mislim da se nikada neću u potpunosti naviknuti
na C model, a razlog vjerojatno djelomično leži i u činjenici da u C modelu
vidim previše nedostataka i ne želim ga prihvatiti kao način svog obrazovanja.
Po vašem dosadašnjem iskustvu, koje su mane i prednosti modela
C naspram modela A?
Jedna i vjerojatno jedina prednost C modela je ta što se nastava može pratiti doslovno od bilo kuda, dovoljno je samo imati kvalitetnu Internetsku vezi i nastavu možete pratiti od kuće, u autobusu, u čekaonici kod zubara, a koliko je to ustvari prednost, dalo bi se također raspravljati. Glavna mana, a miješa se s jedinom potencijalnom prednosti koju sam navela, jest to što online predavanja gube na „težini“. Kada nastavu slušate online, lako se može upasti u klopku i misliti kako je to zgodno kad nastavu možete slušati u autobusu na putu do grada. Međutim, koliko kvalitetno onda ustvari slušate nastavu i kakvog to smisla ustvari ima? Nadalje, iako je 2021. i dalje ima mjesta u RH koja su jako loše pokrivena internetskim signalom te sam često nailazila na poteškoće i frustracije dok sam pokušavala pratiti predavanja iz svojeg obiteljskog doma.
Također, zbog prirode situacije zbog koje smo se i
našli s modelom C u nastavi, većina roditelja, braće, sestara, koji inače rade,
u ovoj su situaciji lockdowna bili većinu vremena kući pa su tako upaljene
kamere i zvučnici na maratonskim predavanjima ustvari remetili obiteljsku
harmoniju i privatnost svih članova. Jasno mi je da je profesorima jako
nezgodno pričati „u prazno“, ali u mojoj obitelji možda su četiri studenta,
roditelji, djed i baka i ni ja ni oni ne želimo da ih 50 ljudi gleda jer je
profesorima nezgodno predavati „u prazno“ i mislim da ustvari imaju puno pravo
ustrajati na očuvanju privatnosti u vlastitom domu. A kraju krajeva, nemaju svi studenti ni iste
financijske mogućnosti, nemaju svi laptope ili barem ne jednako nove i
funkcionalne, a takvo nešto u online nastavi može jako negativno djelovati na
kvalitetu njihovog obrazovanja. Ono što je možda najvažnije, iako se u
situaciji pandemije na to zaista ne može utjecati, ali je svakako vrijedno
spomena kako se model C ne bi počeo prakticirati nekada u budućnosti, a to je
činjenica da je čovjek društveno biće i da zoom sastanak nikako ne može
zamijeniti stvarni kontakt licem u lice.
Možete li s jednakim
intenzitetom pratiti online nastavu kao što biste pratili uživo?
Ne, online nastavu ne shvaćam dovoljno ozbiljno, iako sam
se zaista trudila. Jednostavno je previše distraktora u mojem okruženju i ne
mogu se skoncentrirati kao što to mogu u predavaonici.
Smatrate li da su ispiti teži ili lakši u online obliku?
Ovisi što želite od ispita. Ako vam je u cilju samo
položiti kolegij, onda su online ispiti super stvar za vas jer koliko god da se
profesori trude da onemoguće prepisivanje, uvijek se može pronaći način. S
druge pak strane, u želji da suzbiju prepisivanje, profesori često skraćuju
vrijeme rješavanja ispita, ne omogućavaju vraćanje na prethodna pitanja itd. To
jednostavno nisu realni uvjeti i tu nastradaju studenti koji su zaista naučili
jer online ispiti stvarno nisu mjera znanja nego snalažljivosti i sreće. Da ne
spominjem Internetsku vezu i kvalitetu računala.
Je li ova promjena utjecala na vašu produktivnost u učenju
i praćenju nastave?
Model C je jako negativno utjecao na moje praćenje
nastave. Na moju produktivnost i ne toliko, ali na motiviranost i na ocjene je
nažalost jako negativno utjecao.
Mislite li da će online način nastave imati negativne posljedice
za vašu struku u budućnosti?
Smatram da će studenti moje generacije napustiti fakultet
kao nekompetentni stručnjaci jer su do ovoga trenutka čak 2 semestra otišla u
nepovrat. Teorija odrađena lošije, a praksa (koja je inače za moju struku
presudna) nepostojeća, jednostavno ne zvuči dobro i mislim da smo ostali
zakinuti u već velikoj mjeri.
Je li vas ova sveukupna situacija izolirala od ostatka kolega?
Na svu sreću s nekolicinom svojih kolega se često družim
i privatno, van fakulteta, a i živimo blizu pa se mi svaki dan čujemo i često
vidimo. Međutim, u potpunosti sam odsječena od ostalih kolega, neke nisam
vidjela i godinu dana.
Je li se promijenila količina zadaća koje morate obavljati
u odnosu na A model? I je li to utjecalo na slobodno vrijeme koje imate?
Slobodnog vremena prošli semestar zbog zadaća nije ni
bilo. Ne znam jesu li profesori svjesni da mi pri A modelu dođemo kući s
predavanja i živimo naš život, tako bi trebalo biti i u C modelu, samo što
predavanja slušamo od kuće. Međutim, oni su bili očito jako zabrinuti da se mi
dosađujemo pa su se pobrinuli da ispune svaku minutu našeg radnog, ali i
nerijetko i neradnog dana. Sve bi to još i imalo smisla da su te zadaće bile
strukturirane tako da barem djelomično zamijene propuštene vježbe, a ne samo da
se nešto napravi i dobije plus, a i bilo bi dobro da su se barem poslale neke
povratne informacije. Znalo se događati da na odrađene zadaće uopće ne dobijemo
povratnu informaciju. Koji je onda smisao takve zadaće, osim da se samo može
reći da je napisana? Nismo na fakultetu da se učimo disciplini, tko ju nema,
nema što na fakultetu ni raditi. Tu smo da kritički promišljamo o pitanjima
koja se tiču naše struke, međutim, takvo nešto sam rijetko u tim zadaćama
doživjela.
Je li se kvaliteta
online nastave promijenila u odnosu na prošlu akademsku godinu?
Iz mog iskustva, kvaliteta nastave na mojem fakultetu je
zabrinjavajuće lošije kvalitete u usporedbi s prošlom godinom. Osim što
predavanja slušamo online, nastava je zbog nepogodne epidemiološke situacije
organizirana turnusno. Predavanja su oskudnija, teško ih je pratiti online,
previše energije i vremena odlazi na zadaće koje nemaju prebiše smisla, vježbe
i praksa ne postoje te sve u svemu mogu reći da me ovakva situacija rastužuje i
demotivira te se zaista bojim i sumnjam u znanje s kojim će me moj fakultet
uputiti na tržište rada.
Jakica Žaknić
Primjedbe
Objavi komentar