Preskoči na glavni sadržaj

Marshall McLuhan – otac komunikologije

Marshall McLuhan jedan je od najpoznatiji svjetskih intelektualaca. Njegova djela i filozofska stremljenja iznjedrila su komunikologiju ili znanost o komunikacijama koju se još uvijek naveliko istražuje. Svojim je postulatima udario temelj čak i internetu preko kojega se danas najviše i komunicira.

McLuhana je najvećim djelom zanimao utjecaj koji razvoj medija ima na čovjeka, njegovu percepciju stvarnosti kao i okruženje u kojem se nalazi. Smatrao je da mediji u svom nastanku i izmjenjivanju sa sobom donose i različite društvene i kulturološke pojave te da uvelike utječu i na čovjekovu kognitivnu sposobnost. U njegovim se radovima može naslutiti bojazan da će čovjeka potpuno zaokupiti mediji, da će bespogovorno upijati njihove poruke i dopustiti bez opiranja da njime na neki način i ovladaju. Bojao se da će mediji potpuno otupiti ljudska osjetila te ih otuđiti od njih samih kao i njihova društva.

Foto: juliekinnear.com
Prva faza započela je već izumom tiskarskog stroja, a time i knjige koja je za čovjeka stvorila potpuno novi svijet u kojem je mogao uživati potpuno sam bez potrebe za interakcijom s drugim ljudima. Sve većim razvojem medija, vizualni mediji ubrzo su preuzeli dominaciju nad društvom govora i pisma. Uvijek se kaže da su ljudi vizualna bića, što ovom promjenom percepcije postaje i evidentno. Vizualno je puno lakše pamtiti pojmove nego pisanim putem. Međutim, možda je baš to zgodna slučajnost. Vizualni mediji zaokupljaju pažnju, njihova je poruka upečatljivija i na taj način neposredno utječe na čovjekovu podsvijest i kognitivnu sposobnost.

Sve navedeno McLuhan je nazvao svojim dvama najpoznatijim pojmovima - Medij je poruka i Svijet postaje globalno selo. Kada McLuhan kaže da je medij poruka, na taj je način htio zapravo reći da je sadržaj koji medij prenosi definiran upravo samim medijem. One informacije koje čovjek prima preko medija, medij su sam. Pod „globalnim selom“ podrazumijeva jačanje elektroničkih medija nad kulturom govora, ukidanje individualizma i prelazak u kolektivni identitet.

Mediji u potpunosti preuzimaju dominaciju nad ljudskim osjetilima i informacije koje dolaze njihovim posredstvom uzimaju se zdravo za gotovo. Medijske se poruke ne preispituju, o njima se ne razmišlja, već se prihvaćaju kao nešto što je potpuno logično i valjano.

Nakon smrti, McLuhan je pao u zaborav. Međutim, pojavom interneta, njegove teze ponovno izlaze na površinu. Bilo je nevjerojatno koliko je situacija u razvitku medija i njihovom utjecaju na društvo predvidio. Većina se njegovih tezi pokazala točnima. Mediji su uvelike uspjeli preuzeti dominaciju, njihove se poruke primaju bespogovorno, ne provjeravaju se, već im se velikim dijelom vjeruje.

Što se komunikacije tiče, ona se uglavnom odvija putem društvenih mreža što je donekle narušilo interpersonalnu komunikaciju. U koliko će se situacija njegove teze još pokazati točnima, može se samo nagađati. Ne može se sa sigurnošću reći u kojem će smjeru u medijskom smislu društvo krenuti i koje će to posljedice sa sobom donijeti.

Leona Rašica

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Valentinovo: Praznik ljubavi i romantike

Ovaj blagdan, koji nosi ime po svetom Valentinu, ima dugu povijest koja seže još u doba Rimskog Carstva. Iako se isprva vezao uz kršćansku tradiciju, s vremenom je poprimio univerzalno značenje i postao jedan od najpopularnijih dana posvećenih ljubavi. Danas Valentinovo obilježavaju milijuni ljudi širom svijeta, bilo kroz darivanje, zajedničke trenutke ili jednostavno izražavanje ljubavi prema voljenima.  Podrijetlo Valentinova povezano je s nekoliko legendi. Najpoznatija priča govori o svetom Valentinu, svećeniku iz 3. stoljeća koji je živio u Rimu za vrijeme cara Klaudija II. Prema legendi, Klaudije je zabranio brak vojnicima jer je vjerovao da su neoženjeni muškarci bolji ratnici. Valentin se tome usprotivio i u tajnosti vjenčavao zaljubljene parove. Kada su vlasti otkrile njegovo djelovanje, bio je uhićen i pogubljen 14. veljače. Prije smrti, navodno je poslao pismo kćeri svog tamničara, potpisano riječima „Tvoj Valentin“, što se smatra prvom valentinovskom čestitkom.  Osi...

Popularnost i rizici energetskih pića među mladima

(izvor: kidsnews) Energetska pića postala su vrlo popularna među tinejdžerima i studentima, koji traže načine da povećaju energiju i izdržljivost. Ovakvi napitci obećavaju brzo povećanje energije i poboljšanje koncentracije što ih čini privlačnim izborom za mnoge. Međutim, uz popularnost dolaze i brojna pitanja o njihovoj sigurnosti i utjecaju na zdravlje. Detaljnije informacije otkriva razgovor sa studenticom druge godine Fakulteta za medije i odnose s javnošću, Anom Radomiljac. Zašto su energetski napitci toliko popularni među mladima? Pa jedan od razloga je količine kofeina koji se nalaze u energetskim pićima. Mnogi mladi koji ih piju zaboravljaju da kofein može izazvati ovisnost. Tako da dosta mladih stvore i ovisnost koje nisu svjesni. Vjerujem da gledaju na energetska pića kao bilo koje drugo piće (npr. cola) ali s prednosti da dižu energiju bolje od kave te ih konzumiraju upravo iz tog razloga.  Jeste li okruženi s ljudima koji konzumiraju energetska, ako jeste, u kojoj mjer...

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada...