Foto: imdb.com |
Već jedanaest godina prošlo je od početka operacije Iračka sloboda, a na prste jedne ruke mogu se nabrojiti filmska ostvarenja koja barem donekle vjerno prikazuju te događaje i koja su lišena tipičnog američkog patriotizma. Među tu odabranu elitu definitivno spada i HBO-ova mini-serija Generation Kill snimljena prema istoimenoj knjizi Evana Wrighta, novinara Rolling Stonea koji je bio uz jednu postrojbu marinaca u vrijeme invazije na Irak 2003.
Serija se sastoji od sedam epizoda od kojih svaka traje po sat vremena. Snimana je na lokacijama u Mozambiku, Namibiji i Južnoafričkoj Republici i definitivno spada među najkvalitetnije ratne serije ikada snimljene. Same po sebi se nameću usporedbe s još dva HBO-ova projekta, Združenom braćom i Pacifikom, ali Generacija ubojica je sasvim drugačije koncipirana. Dok se prve dvije, koje su također sjajan produkt HBO-ove produkcije, više oslanjaju na visok tempo radnje, kontinuiranu akciju i manji broj likova, Generacija naglasak stavlja na detaljnu razradu vojničke svakodnevice i psihološko portretiranje marinaca primarno kroz duhovite i genijalne dijaloge koje vode. Teme njihovih razgovora protežu se od kritike političkog i vojnog rukovodstva, društva u cjelini pa do potpuno ispraznih razgovora u kojima se očituje opsjednutost mlade generacije tabloidima i pop-kulturom.
Foto: imdb.com |
S medijskog aspekta, serija vjerno prikazuje realnost modernog ratnog izvješćivanja te važnost propagande u kreiranju javnog mnijenja u ratnim uvjetima. U tu svrhu, gotovo 800 novinara i fotoreportera pridruženo je savezničkim postrojbama prije i za vrijeme trajanja sukoba, a jedan od njih je i Evan Wright, novinar liberalno orijentiranog magazina Rolling Stone kojeg glumi Lee Tergesen, a prema čijoj knjizi je Generacija i snimljena.
Serija kronološki prati ratni put 1. izviđačke bojne američkih marinaca od priprema u Kuvajtu pa sve do ulaska u Bagdad. Na tom putu gledatelji upoznaju široku paletu živopisnih likova koje glume ne pretjerano poznati glumci što seriji pridodaje na realnosti. „Dokumentarnosti“ serije pridonosi i činjenica da imena likova nisu mijenjana, već su to imena stvarnih ljudi koje je Wright pratio na svom novinarskom zadatku. Takav pristup ne čudi ako se zna da su producenti serije Ed Burns i David Simon, poznati i kao tvorci nagrađivane hiperrealistične serije Wire. Takav pristup garantira gledatelju uvid u sve strahote rata, ali i neke pojave u vojsci i među vojnicima kao što su seksizam, homofobija, rasizam, nesposobnost nadređenih, nekoordiniranost i posebno stradavanje civila kao motiv i moralna dvojba koja se kontinuirano provlači kroz seriju.
Nakon premijere, kritike su bile većinom pozitivne, mada je bilo i onih koji su joj spočitavali usporenost radnje i činjenicu da se više bavi međuljudskim odnosima i psihološkim portretiranjem likova nego samom akcijom. Ipak, nedvojbeno se radi o vrhunskom televizijskom ostvarenju i one koji na početku shvate da se radi o ratnoj seriji u kojoj su rat i akcija samo okvir za prikaz nekih puno dubljih i složenijih tema, čeka preko četiri sata čistog užitka.
Davor Novevski
Primjedbe
Objavi komentar