Ovo je jedna od najmračnijih, ali najimpresivnijih
Shakespeareovih drama, u izvedbi Royal Shakespeare Company uprizorena u The
Swan kazalištu u engleskom gradu Stratford-Upon-Avon. Kinematografi Dubrovnik
prikazali su snimku predstave „Kralj Lear“ u dvorani Visia u subotu,
18.veljače, još jednu u nizu Shakespearovih djela koja se mogu na ovaj
tehnološki napredan način pogledati.
Kralj Lear je vladao zemljom dugi niz godina i u svojoj starosti odlučio je podijeliti zemlju između svojih kćeri, jer nije imao sinova. Nadao se proživjeti preostalo vrijeme oslobođen tereta vladanja, no čim je predao vlast, pronalazi se sam u divljini, odbačen od svoje dvije starije kćeri. Sam Lear prolazi kroz transformaciju svijesti do konačnog razriješenja ove trosatne drame.
Glavna radnja protkana je s paralelnom pričom vezanom uz grofa od Glostera i njegova dva sina. O drugom, nezakonitom sinu Edmundu, koji kroz razne spletke pruzima naslov grofa od svoga oca, te uklanja brata, pravog nasljednika.
Predstavu je režirao
Gregory Doran, a prednost ovakvih snimaka je uvodni dio programa u kojem se
gledatelji upoznavaju s radnjom i glumcima kroz kratke intervjue. Zanimljiva je
bila reakcija prisutnih pri razgovoru s režiserom Doranom kod pitanja,
razgovara li o predstavi s glavnim glumcem Anthonyem Sherom kada su doma?
Razjasnimo, njih dvoje su životni partneri.
„Kralj Lear“ započinje postavljanjem glumaca na
scenu, te upoznavanjem gledatelja s uvodom u ovu dramu. Malo je neobično gledati
ovu britansku kazališnu skupinu u izvedbi klasičnog Shakespearovog djela u kojoj
je pola glumaca tamne puti što je odraz raznolikosti koja krasi ovu otočnu
državu. Jedino što je malo zasmetalo uhu, je neobičan izgovor Thea Ogundipea u
ulozi vojvode od Burgundije (jedan od prosaca najmlađe Learove kćeri Cordelie s
početka predstave). Redatelj je time vjerojatno htio naglasiti različitost
između njega i drugog prosca, kralja Francuske.
Drugi dio predstave
sadrži najmučniju scenu predstave u kojoj vojvoda Cornwall (James Clyde) vadi
oči starom grofu od Glostera (David Troughton). Nekoliko prisutnih okrenulo je
glavu dok ona nije završila.
Izvedba „Kralja Leara“ od strane Royal Shakespeare Companyja nije samo pokazala vrhunsku glumu i posvečenost Shakespeareovim likovima, koliko i tehnološku prednost snimke ili prijenosa koji gledatelje dovodi u sam centar radnje, kao da su sami prisutni. Zvuk i slika, kao i sama režija, pokazali su kako to rade vrhunske i skupe produkcije. Možemo reći kako su zadnjih godina kino dvorane napravile puni krug. Početkom 1920-tih filmovi su bili snimke kazališnih predstava, a danas su se sa stilom vratile na velike ekrane.
U pauzi su gledatelji mogli vidjeti kako se
izrađivala odjeća i obuća koju glumci nose, te koliko je vremena i truda
uloženo u stvaranje raskošnih i poprilično osjetljivih princezinih haljina. Nii
Gwynne, u ulozi princeze Goneril, nije bilo dozvoljeno sjediti, dok je nosila
jednu od njih.
Dubrovački kinematografi ponudit će još sličnih
programa, pa će se moći opet, makar na nekoliko sati, uživati u izvedbama kakve
krase velike europske i svjetske metropole. Globalizacija koja nudi nove
tehnologije, u ovom slučaju, imaju svojih dobrih i pozitivnih strana.
Vedran Levi
Primjedbe
Objavi komentar