Preskoči na glavni sadržaj

Komunikacijski kaos i kako ga izbjeći

Komuniciranje je starije i od samih ljudi, ali ono ne označava samo pojam razgovora već je sredstvo pomoću kojega se izmjenjuju informacije i poruke, životinje pa čak i biljke međusobno komuniciraju te tako utječu na svoja ponašanja. Ljudi su, tokom povijesti, značajno evolvirali izgledom ali i mentalno. Tako su se, od samih naznaka, naizgled besmislenih uzvika, simbola i znakova polako počeli razvijati govor i konverzacija. A oni kasnije dovode do pojave pisma, masovnih komunikacija i medija.

U ljudskoj komunikaciji, uz stav tijela, izraze lica i geste, govor je temelj uspješnih i dobrih međusobnih odnosa. Prije svega bi govornik, odnosno komunikator trebao poznavati sugovornika, njegovu kulturu i kontekst, spoznati situaciju, znati gramatiku i pravila jezika te koristiti primjerene izraze, ali i rječnik prilagođen slušatelju. Drugim riječima, djetetu od svega nekoliko mjeseci ili godina i visokoobrazovanom čovjeku ne obraća se na isti način, a to je veoma bitno uočiti na samom početku komunikacije kako bi ona bila uspješna. Naime, postoji i mnogo drugih zapreka koje je otežavaju te sprječavaju učinkovit prijenos poruke. Ukoliko dođe do smetnji i prepreka, poruka neće biti uspješno prenesena te tako gubi svoju glavnu svrhu. Stoga, veoma je važno obratiti pozornost, pokušati ukloniti sve zapreke te se, ponajviše, prilagoditi slušatelju i tako osigurati nesmetan tok prijenosa informacija. Postoje tri glavne kategorije zapreka komunikacije. A to su sociokulturne, psihološke i organizacijske.

Na vanjske, sociokulturne, odnosno, antropološke prepreke ne može se previše utjecati već se njima treba prilagoditi. Tu se ubrajaju društvene i kulturne razlike, stereotipi, jezične barijere i sl. Poruka koja je prenesena, u jednoj kulturi može imati pozitivno značenje dok se u drugoj može smatrati izrazito negativnom i uvredljivom. Upravo zbog toga, kako bi spriječili nesporazum ili krivo tumačenje treba biti obziran, spoznati situaciju i prilagoditi se sugovorniku- slušatelju.


(liquidplanner)


Druga vrsta zapreka je ona psihološka te se na nju djelomično može utjecati. Naravno, ne može se izravno utjecati na mentalno stanje slušatelja no izbor riječi, intonacija glasa i geste samo su neka od svojstava koja mogu pomoći pridobiti apsolutnu pažnju slušatelja te ga zainteresirati za diskusiju.  Doduše, ima i onih selektivnih slušatelja, onih koji slušaju, no čuju samo ono što ih zanima i što zaista žele čuti te se na njih ne može previše utjecati. Naime, navodno je upravo to i razlog najvećih prepirki u novopečenim vezama te dugogodišnjim brakovima. Dok jedan iznosi svoje stajalište, svoj aspekt i mišljenje drugi sluša selektivno ili nepažljivo, a samim time dovodi do opće poznatog rezultata- svađe. Između ostalog, različita percepcija i životna iskustva također mogu dovesti do krivog tumačenja poruke.

Treća kategorija komunikacijskih zapreka je organizacijska, koju je moguće gotovo u potpunosti kontrolirati. Ona se može spriječiti samim načinom govora, bilo formalan ili ne, izborom riječi, kratkoćom i sažetošću ili pak opširnim objašnjavanjem kako bi došlo do uspješnijeg shvaćanja poruke. Najveći problem organizacijske zapreke je, naizgled razlika u socijalnom statusu. Međutim i ona se može pokušati savladati ukoliko se govornik i sugovornik prilagode jedan drugome te razumno i smisleno, na nekoliko različitih načina pokušaju objasniti glavnu misao poruke.

Iako se ponekad čini da je vrlo teško, uspostaviti pravu i uspješnu komunikaciju i govornik i sugovornik trebaju se potruditi i pokušati što jasnije oblikovati željenu poruku. Kombinacijom prilagođavanja diskursa, lijepim gestama i bogatim rječnikom gotovo sve se može razriješiti.  Premda ne treba zaboraviti da u govoru i jeziku nije najrazumljivija sama riječ već ton, jačina, tempo, odnosno osoba koja je iza te riječi i sve ono što se zapravo ne može napisati, ukratko: ono kako i kojim je načinom nešto rečeno.

Ana Debeljak

 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Valentinovo: Praznik ljubavi i romantike

Ovaj blagdan, koji nosi ime po svetom Valentinu, ima dugu povijest koja seže još u doba Rimskog Carstva. Iako se isprva vezao uz kršćansku tradiciju, s vremenom je poprimio univerzalno značenje i postao jedan od najpopularnijih dana posvećenih ljubavi. Danas Valentinovo obilježavaju milijuni ljudi širom svijeta, bilo kroz darivanje, zajedničke trenutke ili jednostavno izražavanje ljubavi prema voljenima.  Podrijetlo Valentinova povezano je s nekoliko legendi. Najpoznatija priča govori o svetom Valentinu, svećeniku iz 3. stoljeća koji je živio u Rimu za vrijeme cara Klaudija II. Prema legendi, Klaudije je zabranio brak vojnicima jer je vjerovao da su neoženjeni muškarci bolji ratnici. Valentin se tome usprotivio i u tajnosti vjenčavao zaljubljene parove. Kada su vlasti otkrile njegovo djelovanje, bio je uhićen i pogubljen 14. veljače. Prije smrti, navodno je poslao pismo kćeri svog tamničara, potpisano riječima „Tvoj Valentin“, što se smatra prvom valentinovskom čestitkom.  Osi...

Popularnost i rizici energetskih pića među mladima

(izvor: kidsnews) Energetska pića postala su vrlo popularna među tinejdžerima i studentima, koji traže načine da povećaju energiju i izdržljivost. Ovakvi napitci obećavaju brzo povećanje energije i poboljšanje koncentracije što ih čini privlačnim izborom za mnoge. Međutim, uz popularnost dolaze i brojna pitanja o njihovoj sigurnosti i utjecaju na zdravlje. Detaljnije informacije otkriva razgovor sa studenticom druge godine Fakulteta za medije i odnose s javnošću, Anom Radomiljac. Zašto su energetski napitci toliko popularni među mladima? Pa jedan od razloga je količine kofeina koji se nalaze u energetskim pićima. Mnogi mladi koji ih piju zaboravljaju da kofein može izazvati ovisnost. Tako da dosta mladih stvore i ovisnost koje nisu svjesni. Vjerujem da gledaju na energetska pića kao bilo koje drugo piće (npr. cola) ali s prednosti da dižu energiju bolje od kave te ih konzumiraju upravo iz tog razloga.  Jeste li okruženi s ljudima koji konzumiraju energetska, ako jeste, u kojoj mjer...

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada...