Religijska tematika često je nešto od čega ljudi
bježe, osobito ako su ateisti ili agnostici. No ne bi trebalo biti tako jer
knjige koje su povezane s religijom nose u sebi u dublje poruke, primjenjive na
svakog čovjeka. Daleko je to od Biblije, Kurana, Tore i sličnih. To su knjige u
kojima Bog ima veliku ulogu, ali fokus je na čovjeku. Nije nužno vjerovati u
Boga ili u bilo što kako bi shvatili poruke koje se u njima kriju...
Kad te ljubav zove, slijedi je,
Premda su joj putovi tvrdi i strmi.
A kad vas krila njena ponesu, predajte joj se,
Premda vas mač skriven u njenim perima može raniti.
Premda su joj putovi tvrdi i strmi.
A kad vas krila njena ponesu, predajte joj se,
Premda vas mač skriven u njenim perima može raniti.
A kad vam govori, vjerujte joj,
Premda njezin glas može razdrmati vaše snove kao što sjeverac pustoši perivoj.
Premda njezin glas može razdrmati vaše snove kao što sjeverac pustoši perivoj.
Jer, kao što vas ljubav kruni, tako će vas i razapeti. Jer, koliko vam pomaže da rastete, toliko vas i potkresava.
Libanonsko-sirijsko-američki pjesnik i slikar Halil
Džubran rodio se 6. prosinca 1883. u Bšareji, stotinjak kilometara od Bejruta,
u sjevernom Libanonu, kraju cedrova, koji se u Starome zavjetu spominje oko 103
puta.
Kako je 1869., četrnaest godina prije Džubranova
rođenja, bio otvoren, s izvođenjem Verdijeve Aide, Sueski kanal, stotine tisuća
ljudi - koji su prije toga trgovali devama i konjima, držali svratišta za
putnike, vodili mnogobrojne karavane - ostale su bez posla. To je izazvalo
nezapamćen egzodus arapskoga stanovništva u Australiju, Afriku, Južnu Ameriku,
SAD . . .
Taj veliki val odnio je i Džubranovu obitelj u
Boston, u SAD, kad mu je bilo samo 12 godina. Nakon dvogodišnjega školovanja u
tome gradu, vraća se u Bejrut, gdj se upisuje na medicinu i usavršava se u
arapskome jeziku.
Iz Bejruta
preko Grčke, Italije i Španjolske, odlazi u Pariz gdje izlaže crteže, o kojima
sam August Rodin kaže da se mogu usporediti s likovnim djelima drugoga velikog
pjesnika i slikara, Williama Blakea.
Džubran je sam ilustrirao, kao i Blake, svoje
mnogobrojne knjige, crtajući, nadahnut Leonardom i Michelangelom, ljudska
tijela u položajima kad najsnažnije izražavaju dušu koja teži jedinstvu sa
sobom i sa svijetom.
U nadahnutom predgovoru knjizi Twenty Drawings
kritičarka Alice Raphael ovako označuje osnovne vrijednosti Džubranove
umjetnosti: »Prosvjetljiva ljepota oblikuje njegovo djelo: njemu ideja biva
lijepa ako je istinita, osjećaj biva istinit ako je zbiljski. On ima
jedinstvenu moć da u prikazivanju ljepote i istine bitno odvoji od nebitnoga.
On se pridržava jednostavna načina u prikazivanju ideje, što je blisko duhu
slikara rane renesanse, premda je umjetnost mnogih stoljeća sudjelovala u
oblikovanju njegovih snaga; ali je on u svojim stavovima jednostavan, gotovo
nagonski jednostavan. Odista, on se može opisati kao intuitivan umjetnik - kao
tip umjetnika u kojega je osjećaj poput čudesnih rašalja koje ga dovode do
ležišta zlatnih dragocjenosti i koji ne smućuje njegov duh intelektualnim
pojmovima o tome što i kako treba stvarati«.
U životu su mu žene imale dominantan utjecaj, što je
očigledno iz jedne njegove izjave: »Sve što zovem svojim 'ja' dugujem ženama,
još od djetinje dobi. Žene su otvorile prozore mojih očiju i vrata mojega duha.
Da nije bilo žene-majke, žene-sestre, žene-prijateljice, ostao bih spavajući
među onima koji vedrinu svijeta mute svojim hrkanjem.«
Marko Plavčić
Primjedbe
Objavi komentar