Preskoči na glavni sadržaj

Komunikacijski kaos i kako ga izbjeći

Komuniciranje je starije i od samih ljudi, ali ono ne označava samo pojam razgovora već je sredstvo pomoću kojega se izmjenjuju informacije i poruke, životinje pa čak i biljke međusobno komuniciraju te tako utječu na svoja ponašanja. Ljudi su, tokom povijesti, značajno evolvirali izgledom ali i mentalno. Tako su se, od samih naznaka, naizgled besmislenih uzvika, simbola i znakova polako počeli razvijati govor i konverzacija. A oni kasnije dovode do pojave pisma, masovnih komunikacija i medija.

U ljudskoj komunikaciji, uz stav tijela, izraze lica i geste, govor je temelj uspješnih i dobrih međusobnih odnosa. Prije svega bi govornik, odnosno komunikator trebao poznavati sugovornika, njegovu kulturu i kontekst, spoznati situaciju, znati gramatiku i pravila jezika te koristiti primjerene izraze, ali i rječnik prilagođen slušatelju. Drugim riječima, djetetu od svega nekoliko mjeseci ili godina i visokoobrazovanom čovjeku ne obraća se na isti način, a to je veoma bitno uočiti na samom početku komunikacije kako bi ona bila uspješna. Naime, postoji i mnogo drugih zapreka koje je otežavaju te sprječavaju učinkovit prijenos poruke. Ukoliko dođe do smetnji i prepreka, poruka neće biti uspješno prenesena te tako gubi svoju glavnu svrhu. Stoga, veoma je važno obratiti pozornost, pokušati ukloniti sve zapreke te se, ponajviše, prilagoditi slušatelju i tako osigurati nesmetan tok prijenosa informacija. Postoje tri glavne kategorije zapreka komunikacije. A to su sociokulturne, psihološke i organizacijske.

Na vanjske, sociokulturne, odnosno, antropološke prepreke ne može se previše utjecati već se njima treba prilagoditi. Tu se ubrajaju društvene i kulturne razlike, stereotipi, jezične barijere i sl. Poruka koja je prenesena, u jednoj kulturi može imati pozitivno značenje dok se u drugoj može smatrati izrazito negativnom i uvredljivom. Upravo zbog toga, kako bi spriječili nesporazum ili krivo tumačenje treba biti obziran, spoznati situaciju i prilagoditi se sugovorniku- slušatelju.


(liquidplanner)


Druga vrsta zapreka je ona psihološka te se na nju djelomično može utjecati. Naravno, ne može se izravno utjecati na mentalno stanje slušatelja no izbor riječi, intonacija glasa i geste samo su neka od svojstava koja mogu pomoći pridobiti apsolutnu pažnju slušatelja te ga zainteresirati za diskusiju.  Doduše, ima i onih selektivnih slušatelja, onih koji slušaju, no čuju samo ono što ih zanima i što zaista žele čuti te se na njih ne može previše utjecati. Naime, navodno je upravo to i razlog najvećih prepirki u novopečenim vezama te dugogodišnjim brakovima. Dok jedan iznosi svoje stajalište, svoj aspekt i mišljenje drugi sluša selektivno ili nepažljivo, a samim time dovodi do opće poznatog rezultata- svađe. Između ostalog, različita percepcija i životna iskustva također mogu dovesti do krivog tumačenja poruke.

Treća kategorija komunikacijskih zapreka je organizacijska, koju je moguće gotovo u potpunosti kontrolirati. Ona se može spriječiti samim načinom govora, bilo formalan ili ne, izborom riječi, kratkoćom i sažetošću ili pak opširnim objašnjavanjem kako bi došlo do uspješnijeg shvaćanja poruke. Najveći problem organizacijske zapreke je, naizgled razlika u socijalnom statusu. Međutim i ona se može pokušati savladati ukoliko se govornik i sugovornik prilagode jedan drugome te razumno i smisleno, na nekoliko različitih načina pokušaju objasniti glavnu misao poruke.

Iako se ponekad čini da je vrlo teško, uspostaviti pravu i uspješnu komunikaciju i govornik i sugovornik trebaju se potruditi i pokušati što jasnije oblikovati željenu poruku. Kombinacijom prilagođavanja diskursa, lijepim gestama i bogatim rječnikom gotovo sve se može razriješiti.  Premda ne treba zaboraviti da u govoru i jeziku nije najrazumljivija sama riječ već ton, jačina, tempo, odnosno osoba koja je iza te riječi i sve ono što se zapravo ne može napisati, ukratko: ono kako i kojim je načinom nešto rečeno.

Ana Debeljak

 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

FABULA: Kradljivica knjiga

Vrijeme je popularizacije knjiga – jeftinije su i pristupačnije, a i broj im se povećao. Tako svatko može naći nešto za sebe. I upravo zato zabrinjava činjenica da se veliki broj ljudi odlučuje za nečitanje. No nije samo to problem – u zadnje vrijeme je često da se osobe koje ne čitaju time ponose.  Tako nerijetko možete čuti rečenicu: Nisam pročitala knjigu od osnovne škole! S tim da nove generacije vjerojatno već u osnovnoj školi dižu ruke od knjiga s obzirom na dostupnost detaljnih sažetaka na internetu. Teško je reći što stvara takvu averziju ljudi prema čitanju. Kažu da je knjiga elitna vrsta zabave, zato jer nemaju svi toliko vremena da se posvete čitanju. To je možda i jedino prihvatljivo opravdanje za nečitanje. Ali nedostatak vremena je mladim ljudima u osnovnoj i srednjoj školi najmanji problem – veći je taj što knjige smatraju dosadnima i zamornima. Šteta, jer oni nikada neće otkriti koliki je užitak izgubiti se u radnji neke zanimljive radnje, a da ne govorim koliko bi

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada

Jelena Hendić: Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude

Autorica knjige „Modni Izazovi“ i urednica istoimenog portala, te bivša studentica Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku ljubav prema modi objedinila u modnu knjigu koja je postala prepoznatljiva i izvan Dubrovačko-neretvanske županije. „Modni Izazovi“ su ne samo novi modni sadržaj, već polako postaju omiljeno štivo pripadnica ljepšeg spola. U intervjuu za ePunkt otkriva odakle ideja za modnim novinarstvom, pisanjem knjige kao i osnivanjem portala. Kako to da ste se odlučili baviti baš novinarskom strukom? Novinarstvo je moja najveća strast. Oduvijek sam željela biti novinarka. Pisanje me ispunjava i dio je mene. Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude i mene. Je li istina da je novinarski posao jedan od najstresnijih? Stres je prisutan, ali s iskustvom postaje manji, ili u potpunosti nestaje. Ali činjenica je da je stres postao svakodnevnica koja je prisutna u svakom segmentu našeg života i moramo se nositi s tim.