Preskoči na glavni sadržaj

Zbirka pjesama ukradenog djetinjstva

 


“Ta djeca kroz odrastanje unesu svoje traume u život, postanu agresivni ili se odaju porocima, jer ne znaju kako ispoljiti svoju tugu”

 

Mnogima ime Vana Jovanović u književnom smislu ne predstavlja ništa, ne asocira ih na velika književna djela uvrštena u regionalne bestsellere, pa ni u školsku literaturu. Njeno je ime, u ovom trenutku, enigma. No iza imena ove djevojke, krije se teška životna priča, koja prožima svako slovce njezine zbirke pjesama “Right on time”. Djevojka od svega šesnaest godina, u svojih je pedesetak pjesama, koliko ih ova zbirka broji, istresla barem trostruko toliko patnje, životnih nedaća, strahova i bolnih iskustava koje je onako, adolescentski buntovno i prkosno, povjerila papiru. Uistinu potresna priča koja je svoje temelje sagradila na disfunkcionalnosti obiteljske dinamike, a zatim poput bujice potaknula niz nesretnih okolnosti, od bolnog razdvajanja od roditelja i braće, do završetka u ustanovi za nezbrinutu djecu, sve do nesnađenosti i nemogućnosti borbe sa svojim emocijama koje su popločale put do konzumacije opijata, dobiva svoj svjetliji epilog. Teško bi bilo ne osjetiti sve proživljene patnje a ne zapitati se, koliko se često sreća kojom se sudbina nasmiješi većini, uzima zdravo za gotovo.

Vanina je zbirka pisana u modernom stilu, u kratkim crticama koje odišu mladenačkim štihom, dalmatinskim izgovorom te žargonom splitske mladosti. Ono što je za nju autentično jest upravo težina jednostavnosti autoričinog mladalačkog izričaja, njene na trenutke vrlo deprimirajuće metafore, no i humor kojim Vana prkosi samoj sudbini kroz svoju unutarnju borbu sa svojim traumama, te obrambenim mehanizmima.


(foto: screenshot, ulomak iz zbirke pjesama “Right on time”)


U svojoj si zbirci opisala svoje u najmanju ruku, tragično djetinjstvo, koje ti je, možemo reći, sudbina doslovce istrgnula iz ruku. Što ti je kao malom djetetu najteže palo?

Najteži mi je bio osjećaj bespomoćnosti i usamljenosti i pomirba sa činjenicom da više nikad neću živjeti s roditeljima, nekoliko godina sam gajila nadu kako će se sve vratiti na isto, no kasnije sam shvatila da neće.  Bilo mi je teško u vrtiću gledati kako po djecu dolaze majka i otac, i dan danas blagdani mi najteže “sjedaju”. Posebno je traumatično bilo kad bi majka i otac odlazili iz posjete ili kad bih otišla kod njih pa se trebala vratiti, rastanci me nikad nisu išli.

 

Je li u tvom sjećanju, ispod debelog sloja svih teških trenutaka, ostao zakopan neki mili događaj, neka svjetla točka u svoj toj tami?

Moja braća, uvijek su bili uz mene i uvijek sam imala nekoga za koga sam znala da nema lošu namjeru i da me neće nikada ostaviti, no i oni su  bili u domu i to ne u istom stacionaru ali znala sam da imam nekoga tko me istinski voli i kad sam mislila da sam za ostale samo prolazna priča.


S kojim si se činjenicama kao netko tko je ostao bez roditeljske skrbi i topline svojih bližnjih, najteže mirila, a od kojih si bježala?

Najteže sam se mirila s činjenicom da neću nikada živjeti s njima i da sam BAŠ JA to dijete na cijelom ovom svijetu koje treba to prolaziti. Znala sam iz autobusa gledati druge ljude i nisam mogla vjerovati da se takve stvari  meni trebaju dešavati. Bježala sam od činjenice da ja nemam savršenu obitelj i uvijek sam ih lijepo predstavljala, voljela najviše te nisam bila kadra  ljudima priznati da ja nemam normalnu obitelj. Nisam u njima vidjela nikakvih mana i nikakve krivice no kada sam ušla u pubertet shvatila sam neke stvari bolje koje su me jako povrijedile.

 

Jesi li u procesu odrastanja kao dijete iz “doma”, osjećala da te prati stigma među vršnjacima?

Ne toliko, možda su postojale a da ja nisam ni znala. Nisam ostavljala dojam “domskog djeteta”, većinom su ljudi mislili da sam iz normalne obitelji. Jedino nekada znaju ljudi imati predrasude i stvoriti neko mišljenje o tebi bez da su te upoznali, primjerice da kradem, da lažem ali se uvijek trudim  poslije svega da ljudi stvore dobro mišljenje o meni.

 

Misliš li da je opravdano stereotipno razmišljanje  da je većina djece iz doma, po svojoj „nefunkcionalnosti i problematičnosti“ pravilo, a da je iznimaka vrlo malo? Ljuti li te lijepljenje etiketa djeci koja su ostala bez roditeljske skrbi i nedostatak želje da im se pristupi na dubljoj razini shvaćanja?

Mislim da takvo razmišljanje po meni nije opravdano, jer nijedno dijete nije krivo zbog situacije u kojoj se našlo, osim roditelja. Mislim da bi se trebalo takvu djecu gledati s većim poštovanjem, i pružiti im šansu da uspiju u životu. Nažalost, što je istina, malo ovakve djece uspije u životu, no smatram da ih nije uredu nazivati problematičnima, bez da se prisjeti da su to djeca s dubokim ranama i traumama.

 

Smatraš li da je sustav skrbi za nezbrinutu djecu nedovoljno zainteresiran kada je u pitanju „rehabilitacijski" rad, odnosno da nije u mogućnosti zbog svojih kapaciteta posvetiti se svakom pojedincu sa ciljem da se emotivno zacijeli, ili misliš da su doživljene traume u dosta djece vrlo težak i kompleksan segment?

Mislim da se u domu nedovoljno radi s djecom, po meni bi svako dijete trebalo imati svog psihoterapeuta, nekakve radionice poput art terapije, gdje bi crtali i pisali, te da se svakom djetetu treba posvetiti. Toj bi se djeci trebalo pomoći, a rijetko koje dijete uspije jer u domu jedu i piju, ali žive bez ljubavi. Ta djeca kroz odrastanje unesu svoje traume u život, postanu agresivni ili se odaju porocima, jer ne znaju kako ispoljiti svoju tugu. Nitko s njima ne radi na taj način. Ima zaista odličnih odgajatelja, koji će donijeti svoje crtiće, filmove i slatkiše, i gledati s nama, no puno je onih kojima smo samo broj i obaveza koju žele skinuti s leđa. Traume su jako bitne jer su one naš prvi utisak o životu, i kako kao mali doživimo život, uvelike nas uvjetuje za daljnji napredak. Kod djece je jako izražen osjećaj nesigurnosti u sebe i svijet, što u većini slučajeva ne jenjava godinama, i svake godine postaje sve teže  zacijeliti te rane.





Kako se odgajatelji ophode prema djeci u domu, jesi li imala ikakva negativna iskustva s njima? Što bi promijenila u “domu”, što po tebi ne funkcionira, a što je dobro?

Ophode se koliko dobro mogu, no većina njih samo odradi svoju smjenu i otiđe. Ne razmišljaju o djetetu, ne pružaju mu ljubav ni svoje vrijeme. Odrade svojih osam sati, što je po meni premalo da se jedan odgajatelj usredotoči na dvadesetoro, tridesetoro djece. To je premalo vremena za spoznati potrebe svakog djeteta ponaosob. Promijenila bih radno vrijeme odgajatelja, da rade dva dana u komadu, a četiri da su slobodni. Nedostaje sadržaja za djecu, aktivnosti, što sportskih što umjetničkih. Voljela bih kad bi se češće odlazilo na nekakva putovanja, izlete, kina...Neki od odgajatelja se ponekad ograđuju od svađa među djecom, a nekima i dopuštaju odlaske vani samo da ih se riješe. Jedina dobra stvar je što djeca imaju gdje piti, jesti i spavati. Djeca se međusobno znaju dosta tući, krasti jedno drugome, a odgajatelji ponekad ne znaju kome vjerovati, dok neki uopće ne reagiraju.

 

Kako si se osjećala kada si bila prebačena u Udrugu za rad s mladima  Breza, u Osijeku? Jesi li se na koncu uspjela prilagoditi?

U tu udrugu dolaze djeca iz različitih okolnosti, no ja sam navikla na sve to, jer sam isprva bila u domu za nezbrinutu djecu u Splitu, zatim u popravnom domu, pa sam završila tu. Osjećala sam se nekako čudnovato pomireno s tom činjenicom, no tada sam shvatila da na svijetu nemam nikoga. Moja obitelj nije htjela pričati sa mnom. Došla sam u okolinu gdje me svatko trebao upoznati, a bili su upoznati jedino s činjenicom da sam konzumirala određene supstance, što sam nosila kao stigmu, no svi su me na koncu, jako ljubazno prihvatili. Došla sam tu, završila sam osmi razred, i uspjela upisati srednju školu. Bilo mi je teško jer mi je sve izgledalo bezizlazno, ali tada sam se najviše fokusirala na pisanje.

 

Je li bijeg od svojih osjećaja i surove svakidašnjice bio taj koji te je nagnao na koračanje krivim putem?

Upravo tako. Nisam se znala nositi sa svojim emocijama, nisam s nikim komunicirala, ni adresirala svoje osjećaje. Nisam naučila pričati o sebi, tim danima nisam vidjela ništa dobro, i u tome sam tada naivno pronašla jedinu nadu. Nisam se znala nositi sa svojim osjećajima, jednostavno su bili pre duboki za mene. Tek kada sam shvatila gdje sam došla i do čega sam dogurala, shvatila sam da su ustvari moje traume od kojih sam bježala, i moj strah od suočavanja s njima, bili glavni akteri u ovom “filmu katastrofe”.

 

Kako si došla na ideju pisanja zbirke, jesi li imala pomoć i podršku?

Nisam došla na ideju, samo sam pisala i pisala, i čitala ostalima. To je bio način da im prikažem neku bolju stranu mene. Tada sam pročitala i svom psihoterapeutu, koji je u svemu tome vidio smisao i jedan dobar način da otkrijem sebe, i ispoljim svoje emocije. Preko jednog projekta, skupili su se novci, i rečeno mi je kako će mi zbirka biti financirana. Većinom sam pisala za sebe, smatrala sam pjesme samo ispušnim ventilom, napišem i idem dalje sa životom. No, na kraju se iz toga izrodila zbirka.

 

Predstavlja li ti pisanje zdraviju alternativu bijega, jesi li loše navike odlučila zamijeniti pretapanjem svojih osjećaja u riječi i je li ono postalo tvoje utočište?

Mislim da jesam. Kad sam počela pisati svaki dan, toliko sam se htjela izraziti a nisam znala kako. Često se osjetim tužnom, i ne znam to izraziti, i tad samo uzmem olovku i pišem. To je na neki način postala moja nova ovisnost. Moje pisanje je zamjena za sve ružno, pomaže mi. Ponekad je teško staviti sve na papir, vidjeti svoje osjećaje i svoje misli.

 

U svojoj zbirci imaš nekoliko pjesama, posvećenih tvojoj neuspjeloj ljubavi koja čini se kao da je u nekim trenucima, bila tvoj bijeg, dok si u drugim ipak bježala od nje. Je li taj odnos na tebe ostavio traga, ili ožiljka?

To je bila moja prva zaljubljenost, i mogu reći da sam zbog nje i počela pisati. Jako su me povrijedile neke stvari. Zaspala sam, i u glavu su mi došle dvije rime koje mi nisu dale mira, i tu je sve krenulo. Neke sam loše navike kao netko nezreo i željan ljubavi, preuzela po uzoru na njega, jer sam htjela biti čvrsta i jaka kao on. Tada se nisam znala nositi sa svim i sve riješiti na pravilan način.





O čemu ti je bilo najteže pisati?

Najteže mi je bilo pisati o svojim strahovima, mogu reći i paranojama. To su stvari s kojima sam se borila do prije šest mjeseci. To je nešto što sam doživljavala svakodnevno, u sva doba. Jako teško pišem o tome, jer me pri samom razmišljanju, uhvate trnci.

 

Što bi voljela poručiti svima koji čitaju, ili će pročitati tvoju zbirku, a posebice mladima u sličnoj situaciji?

Moja najveća želja je da vide da se može uspjeti, i da nije sramota reći što ste sve prošli. Da budu iskreni, da nađu nešto vrijedno borbe, svoje kvalitete.

 

Gdje se vidiš za deset godina?

Život mi se mijenja iz dana u dan, no imam plan ili otići u Irsku, ili upisati fakultet socijalnog rada, i raditi s djecom u domu, posebice da radim kao odgajatelj u domu u kojem sam i ja živjela. Mislim da znam što im treba, te da bih za njih imala neku drugu dozu suosjećanja i ljubavi. Voljela bih uvesti promjene.


Vanesa Tenžera

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

FABULA: Kradljivica knjiga

Vrijeme je popularizacije knjiga – jeftinije su i pristupačnije, a i broj im se povećao. Tako svatko može naći nešto za sebe. I upravo zato zabrinjava činjenica da se veliki broj ljudi odlučuje za nečitanje. No nije samo to problem – u zadnje vrijeme je često da se osobe koje ne čitaju time ponose.  Tako nerijetko možete čuti rečenicu: Nisam pročitala knjigu od osnovne škole! S tim da nove generacije vjerojatno već u osnovnoj školi dižu ruke od knjiga s obzirom na dostupnost detaljnih sažetaka na internetu. Teško je reći što stvara takvu averziju ljudi prema čitanju. Kažu da je knjiga elitna vrsta zabave, zato jer nemaju svi toliko vremena da se posvete čitanju. To je možda i jedino prihvatljivo opravdanje za nečitanje. Ali nedostatak vremena je mladim ljudima u osnovnoj i srednjoj školi najmanji problem – veći je taj što knjige smatraju dosadnima i zamornima. Šteta, jer oni nikada neće otkriti koliki je užitak izgubiti se u radnji neke zanimljive radnje, a da ne govorim koliko bi

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada

Jelena Hendić: Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude

Autorica knjige „Modni Izazovi“ i urednica istoimenog portala, te bivša studentica Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku ljubav prema modi objedinila u modnu knjigu koja je postala prepoznatljiva i izvan Dubrovačko-neretvanske županije. „Modni Izazovi“ su ne samo novi modni sadržaj, već polako postaju omiljeno štivo pripadnica ljepšeg spola. U intervjuu za ePunkt otkriva odakle ideja za modnim novinarstvom, pisanjem knjige kao i osnivanjem portala. Kako to da ste se odlučili baviti baš novinarskom strukom? Novinarstvo je moja najveća strast. Oduvijek sam željela biti novinarka. Pisanje me ispunjava i dio je mene. Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude i mene. Je li istina da je novinarski posao jedan od najstresnijih? Stres je prisutan, ali s iskustvom postaje manji, ili u potpunosti nestaje. Ali činjenica je da je stres postao svakodnevnica koja je prisutna u svakom segmentu našeg života i moramo se nositi s tim.