Johann
Wolfgang von Goethe svojom je epskom dramom „Faust“, uspio
ponovno oživjeti mit o mističnom osobenjaku za kojeg se držalo da je
istovremeno doktor, vrač, vještac i utjelovljenje nečistih sila, a o kojem se vrlo
rado raspredalo, pa je stoga o pravom Faustu tokom srednjega vijeka bilo
tiskano brojnih, „slasnih“ pripovijedaka, a čiji je život, bio on stvaran djelomično
ili sasvim izmišljen, vjekovima poslužio kao sasvim valjan marketinški trik
tiskara i vanredna prilika da se isti njime obogate. Goetheovog Fausta odista bi sasvim nemoguće
bilo svrstati u samo jedan književni rod, budući da je djelo prožeto satirom, gdjekad grčkom mitologijom koju je
Goethe preuzeo te je uobličio u diskurse tako da je na trenutke ona zaista
nalikovala slavnim djelima starogrčke književnosti poput „Odiseje“ i „Ilijade“
te oplemenjeno različitim književnim oblicima i formama. Ta se činjenica
očituje i proizvedena je ponajviše iz
utjecaja kojeg je sam mit i sva književna materija koja je iz njega proizašla
tokom godina iz više različitih pera, imao na samog Goethea od njegove
mladosti.
Obzirom
da je sama tematika Fausta bila izrazito „skandalozna“ u vrijeme srednjeg
vijeka koje je obilježilo ponajviše dogmatsko i skolastično društvo u kojem se
nije ostavljalo puno, gotovo ništa, slobode da se odmakne od principa „homo
christianus“ te se bilo kakav, i najmanji iskorak, strogo i bezkompromisno
kažnjavao, bilo je potrebno pažljivo i oprezno predstaviti sam lik vraga, kojem
je Faust prodao dušu u zamjenu za nadljudsku moć te zadovoljenje svih čuvstava
koje sam čovjek ni sanjati mogao ne bi. Stoga se i sam vrag prikazuje podložnim
Bogu, a kroz cijelo se djelo Mefistofeles, odnosno vrag, doima izrazito mudrim
i racionalnim u svojim premišljanjima i dijalozima sa Faustom i drugim
likovima. Sve osobine koje je Faust prodavši dušu vragu , kroz Goetheovo djelo
prikazao, putenost, neumjerenost u piću, sitničavost, zlovoljnost prožimaju djelo od samog početka, a ono što je
posebice zanimljivo i interesantno jest to da će se obilježja čovjeka koji je
prodao dušu đavolu, u djelu prvo prikazati i pronaći u prizorima građana,
njihovim međusobnim mizoginim dijalozima na sam najveći kršćanski blagdan –
Uskrs, u zagušenim birtijama i sl. Time se lukavo Goethe poslužio kako bi kroz
Fausta na jedan smion način povukao paralelu s ostatkom čovječanstva. Faust,
koji je prodao dušu vragu, dijeli posve iste karakteristike s ostatkom naroda
koji po svim prilikama obnašaju tada općenite građanske uloge te se vode
tradicionalnim i kršćanskim društvenim smjernicama, i premda su i oni po svojoj
prirodi „grešni“, zbog crkvenog pa samim tim i društvenog pritiska, ipak svi
nose masku skrojenu po normama srednjeg vijeka, koju Goethe vješto skida i
ukazuje na neugledno lice koje se njome prikriva, čime Goethe prikazuje grešnu
ljudsku narav koja nije uvjetovana nikakvim vraškim djelovanjem.
.
Lik "Fausta" nema svojih vremenskih ni prostornih ograničenja, njega
se ne može svrstati ni zakovati za određeni grad, stoljeće, ili društveno
uređenje. Faust je utjelovljenje upravo čovjekove borbe sa otkrićem svoje
svrhe, jer kad je čovjek ne pronalazi, on ne sazrijeva, već "truli",
boluje znajući da ga nešto iznutra razara, ali lijeka ne može pronaći, jer ne
zna ime bolesti. Otuđenost, alijenacija, letimičnost te konstantan osjećaj
nepripadanja, životne nesvrhovitosti pa samim tim i nedostatke želje za životom
općenito, ni u jednom djelu ljudske povijesti nije bilo više nego što je ima
danas. Sam pojam homo fabera šturo i doslovno preveden sa latinskog jezika
označava čovjeka kovača, odnosno čovjeka koji je kadar i sposoban okolinu
preobraziti na način da ju potčini svojim željama i potrebama. Homo faber je
čovjek koji svojim radom, spretnošću, hrabrošću i posvećenošću ispunjava svoju
sudbu, odnosno ostvaruje svoju životnu sreću, fortunu. Nasuprot homo fabera
stoji homo ludens, hedonista, provodadžija i nemarna ličnost, netko tko se predaje
čulnim zadovoljštinama, a zaokupira ga isključivo zabava te on kao takav ne
pokazuje previše zanimanja za što drugo. Međutim, homo faber nije vođen
užitcima koja se neovisno o samom pojedincu uvijek nude i dostupna su, već je
vođen nagonom da sam stvara, razvija se i da sam nadvlada sve životne prepreke
kako bi mjesto što ga „satru“, njemu „robovale“, no vjerovatno zbog svoje
samostalnosti i prevelike potrebe da sve savlada i sve zadrži pod svojom
voljom, prouči i nauči, sam homo faber postaje rob svog nepresušnog nagona da
stvara i da spoznaje, koje zna itekako biti varljivo, a sva se gorčina tog na
oko slatkog i divljenja vrijednog životnog principa prikaže u trenutcima kada
takav čovjek nadvlada sve prepreke u svojoj okolini, nađe rješenja svakom problemu
i nauči sve ono što je tadašnje vrijeme dopuštalo da se nauči. Tada se homo
faber susreće sa kroničnim osjećajem unutarnje neispunjenosti, odnosno u
nedostatku postavljenih ciljeva do kojih treba doći, homo faber je primoran
susresti se sa samim sobom, i u svoj toj punini vremena koja mu tada ostaje,
najčešće shvati da ne zna tko je zapravo, te da je njegov život svrhu imao tek
onda kad bi ju čovjek mogao povezati s čim drugim – s prelaskom prepreke, s
ostvarivanjem cilja i sl. Iz same nemogućnosti da takav čovjek spozna sebe,
imenuje sebe i svoju svrhu, on postaje pokatkad i ozlojađen, pa i u Faustovu
slučaju, on postaje netko tko svom životu ne može više vidjeti svrhe i razloga,
stoga on poprima oblik ličnosti sklone suicidalnim tendencijama i gestama,
mrzovoljne osobnosti koja je mrzovoljna ne što se sreće odrekla, već što sama
jasno ne može definirati što ga kao pojedinca čini sretnim.
Od
tu ta korelacija homo fabera i klasična čovjekova lutanja u potrazi za samim
sobom. U današnje doba otuđenosti i alijenacije, a nikad većeg pritiska na
individualizam pojedinca dešava se da po dikciji društva odnosno socijalne
cjeline, pojedinac pleše tango na litici koračajući čas u sigurnost i čvrstoću
tla konformizma i kolektivizma, čas balansira plesne korake po rubu ponora originalnosti i specifičnosti,
gubeći se polako, negdje po sredini, ne bivajuć ni amo ni tamo. Sam Faust stoga
karakteristike „homo fabera u potrazi za sobom “dijeli s mnogobrojnim drugim
voljenim i omraženim knjiškim likovima, a one koje nedvojbeno valja spomenuti i
obrazložiti njihove sličnosti sa samim Goetheovim likom, su upravo likovi
nastali stoljećima kasnije no što je nastao sam Faust.
Vanesa
Tenžera
Primjedbe
Objavi komentar