Preskoči na glavni sadržaj

Održano predavanje o rodnim stereotipima u medijima

 


Dubrovačke knjižnice su povodom Međunarodnog dana žena organizirale predavanje „Rodni stereotipi u medijima“. Predavanje  je vodila sveučilišna profesorica, književnica i urednica dr. sc. Lidija Dujić koja je za časopis Punkt otkrila kako rodna neravnopravnost utječe na pokrivanje određenih tema u medijima, kakvo je trenutno stanje u medijima i što je to feministička lingvistika.

 

Predajete na kolegiju Rodni stereotipi i novinarstvo na Sveučilištu Sjever. Na koji način se kolegij održava? Smatrate li da je važno osvijestiti i druga sveučilišta da uvedu sličan kolegij?

Kada smo pripremali elaborat diplomskog studija Komunikologija, mediji i novinarstvo, predložila sam (prema svojim znanstvenim interesima) i kolegij Rodni stereotipi i novinarstvo. Riječ je o izbornom kolegiju koji se izvodi kontinuirano na drugoj godini, a interes za mentorstvo diplomskih radova veći je od mojih mogućnosti. Bez obzira na to što mi se čini da bi novije generacije mogle o svemu znati nešto više, ponavlja se čuđenje („zašto nam nitko do sada nije rekao da to ima neko ime“) pa i sram („jer smo muškarci“). Područje je izrazito široko što studenti shvate čim počnemo razgovarati o potencijalnim temama i tezama njihovih istraživačkih radova, od kojih potom neke razvijamo i u diplomske radove; navest ću nekoliko takvih primjera: Stereotipni prikaz romskog stanovništva u medijima, Dokidanje rodnih stereotipa u pisanoj ostavštini Naste Rojc, Glorificiranje i stereotipizacija majčinstva u medijima, Stereotipni prikaz prometnih nesreća koje su uzrokovale vozačice, Položaj i stereotipizacija redateljica u hrvatskoj kinematografiji, Medijsko praćenje LGTB zajednice i formiranje stereotipa o njima, Analiza stereotipa u medijima za adolescente, Stereotipni prikaz populacije ženskih putnica u novim medijima, Medijska reprezentacija žena u STEM-u, Medijska percepcija participacije i položaja žena u vojsci, Stereotipi o sestrinstvu kao „ženskom“ zanimanju na primjeru studenata sestrinstva Sveučilišta Sjever, itd. Na temelju dosadašnjih iskustava u radu sa svojim studentima, sigurna sam da bi i druga hrvatska sveučilišta (srodnih znanstvenih profila) morala ponuditi studentima sličan kolegij – u najmanju ruku, kao prilog razumijevanju važnog aspekta medijske pismenosti!

 

Kako rodna neravnopravnost utječe na pokrivanje određenih tema u medijima?

Unatoč tomu što se novinarstvo kao struka intenzivno feminizira, rodna asimetrija i dalje je prisutna. Prošlo je tek nešto više od sto godina od kada je biskup Strossmayer namjestio Zagorku u redakciju Obzora, koja je tako postala prva hrvatska profesionalna (politička) novinarka, a na studijima novinarstva i medija danas prosječno dvije trećine studenata čine studentice. Predrasude o ženskom mjestu u medijima prilično su tvrdokorne – i dalje ih najviše očekujemo u „nišama“ poput kulture, obrazovanja, mozaičnih (obiteljskih) emisija, lifestylea, tabloida, radijskih postaja; ili pak televizijskih formata koji podrazumijevaju iskusnog voditelja i mladu voditeljicu, čime se rodnim pridružuju još i dobni i profesionalni stereotipi. Ne želim time reći da kod nas nema žena na ključnim uredničkim ili nakladničkim mjestima – ima ih, dakako, ali „stakleni stropovi“ i „ljepljivi podovi“ u nekoj široj percepciji potvrđuju ove primjere više kao iznimke nego kao rezultat uspješnih novinarskih karijera.

 

Jesu li samo žene žrtve rodne neravnopravnosti u medijima?

Nisu, naravno! Sve što izlazi iz okvira biološkog determinizma mogući je predmet rodnog „spoticanja“ u medijima – od rodno neosjetljivog jezika preko distribucije stereotipnih prikaza do namjernog žrtvovanja medija klikabilnim sadržajima koji onda postaju „inicijalna igla“ tzv. sadržajima koje generiraju korisnici, čime se medijska nepismenost ne samo kanalizira, nego i artikulira u govor mržnje. Vidljivo je to primjerice u medijskom praćenju transrodnih osoba, ali i (moćnih) javnih osoba čiji partneri ne odgovaraju „normalnim“ izborima poput predsjednika Macrona i njegove supruge – gdje mediji upravo demonstriraju kako neravnopravnost ipak više pogađa žene jer ne samo što ne propuštaju spomenuti kako je Brigitte Macron znatno starija od supruga jer mu je bila nastavnica u školi, nego povremeno puštaju i „glasine“ da je rođena kao muškarac, uz to što nas neizostavno izvještavaju o njezinim odjevnim kombinacijama.

 

Na predavanju ste spomenuli kampanje poznatih brendova koji se pokušavaju prilagoditi woke kulturi, kulturi otkazivanja i rodnoj ravnopravnosti. Smatrate li da neke od tih kampanja čine situaciju boljom ili gorom?

Usudila bih se reći da već marketinško posezanje za ovim temama ukazuje na njihovu važnost. Problem je uglavnom u tome što reklamno-oglašivački diskurs prodaje samo „dobre“ vijesti koristeći se pritom različitim strategijama intimiziranja i(li) podilaženja potencijalnim kupcima – među kojima su žene uvijek prve pa je (i) rodni aspekt nezaobilazan! Načelno bih rekla da se neki pomaci nabolje itekako prepoznaju jer više ne izostaje reakcija javnosti primjerice na ženska tijela koja reklamiraju automobilske gume, bivšu bankaricu Anu koja je postala kućanicom kako bi se posvetila recikliranju, trgovački centar spreman prešutjeti shopping „njegovim“ karticama... Građanske inicijative u tome prednjače – za svaku je pohvalu porečka stranica „Seksizam naš svagdašnji“, a doživjeli smo i to da uspješna poduzetnica sama plati billboard s odgovorom spomenutom trgovačkom centru: „Sve glase na moje ime…“

 

Koje su to strategije koje bi mogle biti efikasne u promicanju rodne ravnopravnosti u medijima?

Ne treba ništa izmišljati, postoje konkretne preporuke i smjernice za rodnu ravnopravnost u medijskoj produkciji kao i prikaz žena u medijima i u oglašavanju. Kao ilustrativan primjer, spomenut ću kampanju Sindikata novinara Hrvatske „Žene, novinarke i druge opasne stvari“ iz 2020. kojom se zahtijevala ujednačena zaposlenost u različitim programskim redakcijama, ravnopravna zastupljenost na uređivačkim i rukovodećim pozicijama, dokidanje dobne diskriminacije, promicanje ravnopravnosti u cehovskim i sindikalnim organizacijama, rad na depauperizaciji novinarskog zanimanja i sl. S jedne strane, postoji dakle „državni feminizam bez troška“ koji se temelji na sustavnom obrazovanju medijskih djelatnika, uvođenju rodno osjetljivog jezika u sve medijske programe i sadržaje, povećavanju broja i raznovrsnosti tema vezanih uz ravnopravnost spolova, medijskom opismenjavanju uopće; s druge strane, svjedoci smo i dalje argumenta „lijenog novinarstva“ prema kojemu imamo npr. voditeljice, ali je stručnjakinje teško pronaći pa o svemu relevantnom raspravljaju muškarci

 


Što je to feministička lingvistika i koje su ključne ideje koje ova disciplina donosi u razumijevanju rodne neravnopravnosti u jezičnoj komunikaciji?

Ukratko, riječ je o interdisciplinarnom pristupu koji rodnu asimetriju u jeziku odčitava i u socijalnom kontekstu. Rodonačelnica Robin Lakoff 70-ih godina 20. st. opisivala je najprije leksičke, sintaktičke i prozodijske razlike između ženskog i muškog jezika sugerirajući da je ženski govor nesiguran i nemoćan što ga ne samo diskvalificira s položaja moći i autoriteta, nego i generira mnogobrojne predrasude o ženama; odnos je zapravo reverzibilan – govornici rabe jezik, ali i jezik rabi njih. Jednostavan je primjer rodno neosjetljivog jezika povezanog sa zanimanjima ili titulama kojemu onda praksa dopisuje značenje ali i društveni status – kod nas je vjerojatno najpoznatiji takav parnjak: tajnik (visokopozicionirani dužnosnik) i tajnica („teta“ koja kuha kavu i javlja se na telefon). Otpornost na pozitivne promjene vidljiva je u tome što su danas personalizirani digitalni asistenti i dalje žene, odnosno ženski glasovi i imena (Alexa, Siri, Cortana). Problemi roda koji se „podrazumijeva“ još su jasniji u imenicama muškog roda bez mocijskih parnjaka – koliko je zaista slučajno to što sljedeće imenice u hrvatskom jeziku nemaju

oblik za ženski rod: mudrac, znalac, mislilac, heroj, velikan?

 

Reklama ili novinski članak koji Vam je ostao u sjećanju kao izrazito stereotipan?

Takvih je primjera previše, draže mi je biti konstruktivna i pronaći poticajne primjere. Govorila sam na predavanju, između ostalog, o ulozi humora u proizvodnji i distribuciji različitih vrsta stereotipa, uz napomenu da to što je humor po svojoj prirodi politički nekorektan, ne znači da je sve što je smiješno ujedno i prihvatljivo. Zato su mi posebno zanimljive inverzije koje se također igraju (rodnim) stereotipima – spomenula sam rukometašicu Ćamilu Mičijević i njezinu izjavu „Dečki, igrajte kao cure!“, dodala bih još primjer slovenskog zidnjaka, medija koji je inače formatirao žene prema patrijarhalnom obrascu, na kojemu su izvezene dvije rečenice: „Preljubi mož danes je lepi dan. Ti bodeš kuhal, a jaz bodem čitala roman.“ Unatoč dojmu da su stereotipi sveprisutni i vječni, ovakve sitne subverzije ukazuju na njihovu fragilnost.

 

Za kraj, Vaš savjet nama, budućim medijskim djelatnicima?

Nisam sklona davati savjete, osobito u ovako dinamičnom i turbulentnom području kao što su mediji. No, stalo mi je do toga da ohrabrim studente da ne odustanu od struke čak ni onda kada nisu sigurni zašto su je bili odabrali. Unatoč svemu, posla u medijima ima više nego ikada, nije jednostavno – ali ako imate svoje razloge i dopustite da vas na studiju „naoružamo“ znanjima i alatima koji vas čine profesionalcima, vjerujem da od vas možemo očekivati i bolje medije i kvalitetnije novinarstvo!

 

Sanjina Cvijanović

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

FABULA: Kradljivica knjiga

Vrijeme je popularizacije knjiga – jeftinije su i pristupačnije, a i broj im se povećao. Tako svatko može naći nešto za sebe. I upravo zato zabrinjava činjenica da se veliki broj ljudi odlučuje za nečitanje. No nije samo to problem – u zadnje vrijeme je često da se osobe koje ne čitaju time ponose.  Tako nerijetko možete čuti rečenicu: Nisam pročitala knjigu od osnovne škole! S tim da nove generacije vjerojatno već u osnovnoj školi dižu ruke od knjiga s obzirom na dostupnost detaljnih sažetaka na internetu. Teško je reći što stvara takvu averziju ljudi prema čitanju. Kažu da je knjiga elitna vrsta zabave, zato jer nemaju svi toliko vremena da se posvete čitanju. To je možda i jedino prihvatljivo opravdanje za nečitanje. Ali nedostatak vremena je mladim ljudima u osnovnoj i srednjoj školi najmanji problem – veći je taj što knjige smatraju dosadnima i zamornima. Šteta, jer oni nikada neće otkriti koliki je užitak izgubiti se u radnji neke zanimljive radnje, a da ne govorim koliko bi

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada

Jelena Hendić: Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude

Autorica knjige „Modni Izazovi“ i urednica istoimenog portala, te bivša studentica Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku ljubav prema modi objedinila u modnu knjigu koja je postala prepoznatljiva i izvan Dubrovačko-neretvanske županije. „Modni Izazovi“ su ne samo novi modni sadržaj, već polako postaju omiljeno štivo pripadnica ljepšeg spola. U intervjuu za ePunkt otkriva odakle ideja za modnim novinarstvom, pisanjem knjige kao i osnivanjem portala. Kako to da ste se odlučili baviti baš novinarskom strukom? Novinarstvo je moja najveća strast. Oduvijek sam željela biti novinarka. Pisanje me ispunjava i dio je mene. Sretna sam jer radim ono što volim i što moji tekstovi usrećuju druge ljude i mene. Je li istina da je novinarski posao jedan od najstresnijih? Stres je prisutan, ali s iskustvom postaje manji, ili u potpunosti nestaje. Ali činjenica je da je stres postao svakodnevnica koja je prisutna u svakom segmentu našeg života i moramo se nositi s tim.