Dubrovnik je svjetski poznato turističko odredište, no s porastom broja turista, ali i sve više „domaćih“ vozila, dolazi i sve veći problem gužvi, nepropisnog parkiranja i preopterećenja prometne infrastrukture. I dok su problemi u središtu grada svakodnevna slika, mnogi se pitaju kako ih riješiti. Razgovor s Marijom Crnčevićem, iskusnim taxi prijevoznikom, otkriva prijedloge i rješenja koja bi mogla olakšati svakodnevni život Dubrovčana i gostiju, uz očuvanje ljepote i funkcionalnosti našeg grada.
Gužve i nepropisno parkiranje postali su svakodnevna slika u Dubrovniku, posebice tijekom turističke sezone. Kao taxi prijevoznik, kako vi gledate na ovu situaciju?
Svi smo svjesni da gužve postaju nepodnošljive, osobito u staroj gradskoj jezgri i okolnim područjima. Dubrovnik je predivan, ali njegova infrastruktura jednostavno nije prilagođena tolikom broju posjetitelja i vozila. Kao taxi prijevoznik, ja osobno imam iskustva s gužvama i uskim ulicama, ali problem je i to što se često zaustavljaju vozila na nepropisnim mjestima. To dodatno komplicira snalaženje i odvijanje prometa.
Koji su, prema vašem mišljenju, glavni faktori koji dovode do ovih gužvi?
Osim same turističke navale, jedan od glavnih faktora je i broj taxi vozila koja se nalaze u prometu. Iako su svi oni tu kako bi pružili uslugu, često se stvore kolone, a mjesta za parkiranje postanu gotovo nedostupna. Sami vozači imaju svoje "prečice" i zaustavljaju se na zabranjenim područjima, jer im nije uvijek jasno gdje smiju stati, a gdje ne. Ne trebamo zaboraviti i naše sugrađane gdje imamo situaciju da gotovo svako kućanstvo ima vozilo,neki i više njih ili motocikle. Živi se u uglavnom starim zgradama koje su projektirane bez parkinga recimo Gruž ili Lapad.
Koja su moguća rješenja za smanjenje gužvi i nepropisnog parkiranja?
Prvo i osnovno, mislim da bi trebalo uvesti jasnije regulacije za taxi vozila, posebno u samom centru grada. Već postojeća parkirna mjesta za taxi vozila, koja su označena i lako prepoznatljiva su sasvim dostatna potrebama, međutim problem je u velikom broju taxi prijevoznika. Također, potrebna su jasnija pravila za vozače u pogledu zaustavljanja na ulicama. Drugi aspekt je bolje korištenje javnog prijevoza i poticanje turista na korištenje autobusa ili električnih vozila, koja su ekološki prihvatljiva i mogu smanjiti broj automobila u samom centru grada.
Znači li to da bi taxi prijevoznici trebali imati poseban sustav parkiranja?
Da, svakako. Iako to možda na prvi pogled izgleda kao komplicirano rješenje, smanjenje broja vozila koja se bez kontrole zaustavljaju i zauzimaju prostor moglo bi uvelike poboljšati situaciju. Postoji nekoliko lokacija u gradu koje bi bile idealne za takva parkirna mjesta, a uz to bi trebalo implementirati i odgovarajuće kazne za nepoštivanje tih pravila.
Koji bi bio vaš prijedlog za smanjenje broja taxi vozila na ulicama?
Mislim da bi trebalo razmisliti o smanjenju broja licenci za taxi prijevoz, ali istovremeno pružiti podršku onima koji već rade. Dobar primjer bi bio sustav "djelomične rezervacije" gdje bi taxi vozila mogla biti pozivana putem aplikacija, što bi omogućilo veću kontrolu broja vozila na cesti. Možda nam je potreban i neki meeting point za Taxi vozila na prilazima gradu odakle bi ovi po pozivu krenuli u vožnju, a ne zauzimajući svakakve dozvoljene i ne dozvoljene pozicije po gradu ili se samo po njemu vozili čekajući poziv i tako stvarali gužvu. Smanjili bi gužve, a istovremeno osigurali da uvijek bude dovoljno vozila za potrebe građana i turista. Ili zamislite da prilikom kupovine automobila ili registracije, moramo priložiti dokaz o posjedovanju parkirnog mjesta, kao vez za brodice primjerice...
Nadam se da će se uskoro pronaći rješenja koja će svim Dubrovčanima olakšati svakodnevicu, a turistima omogućiti još ljepši doživljaj grada.
![]() |
(izvor: dnevnik.hr) |
Primjedbe
Objavi komentar