Svaki je student barem jednom u svom akademskom životu doživio poznatu noćnu “dramu“ i onaj osjećaj panike kada shvate da je ispit za par dana, a gradivo još nije ni otvoreno. U tom trenutku nastaje plan, kava, skripte i neprospavana noć uz nadu da će mozak nekako uspjeti upiti sve potrebne informacije. Iako je poznato da je bolje učiti na vrijeme, studenti se opet uspiju naći u istoj situaciji.
![]() |
(izvor: stockcake.com) |
Jedan od glavnih razloga je odgađanje obveza. Na početku semestra sve izgleda jednostavno, ispiti su daleko, vremena ima na pretek, a uvijek se nađe nešto zabavnije od učenja. No, dani brzo prolaze, a obaveze se gomilaju. Odjednom smo pod pritiskom i prisiljeni učiti satima bez pauze. Često se smatra da ima dovoljno vremena i da se stigne „početi sutra“, ali taj sutra se stalno odgađa dok ne postane prekasno. Odgađanje obaveza nije samo rezultat lijenosti, već često dolazi iz straha od neuspjeha, nesigurnosti ili osjećaja kada studenti ne znaju odakle početi.
Mnogi vjeruju da pod stresom bolje funkcioniraju i da ih pritisak rokova motivira. No, istina je da stres otežava pamćenje i koncentraciju. Kada se uči pod pritiskom, to su često informacije naučene napamet bez dubljeg razumijevanja. Gradivo se brzo zaboravi čim ispit prođe.
Noćno učenje također utječe na zdravlje. Nedostatak sna može uzrokovati iscrpljenost, loše raspoloženje i smanjenje motivacije za daljnji rad. Osim toga, kada se uči pod stresom, često se oslanja na nezdrave navike, previše kofeina, preskakanje obroka i izbjegavanje fizičke aktivnosti. Sve to dugoročno može dovesti do osjećaja iscrpljenosti i smanjenja akademske uspješnosti.
Ključ izbjegavanja ove situacije je bolja organizacija i planiranje. Umjesto da se uči sve odjednom, gradivo treba rasporediti u manje cjeline i učiti kontinuirano. Iako se ne mogu u potpunosti izbjeći stres i rokovi, može se promijeniti način na koji se studenti nose s njima. Umjesto da se uči kad je prekasno, bitno je pokušati razviti zdravije navike koje će pomoći, ne samo u postizanju uspješnijih rezultata, već i očuvanju mentalnog zdravlja. Jer na kraju, studentski život nije samo učenje, važno je pronaći ravnotežu između obveza i vremena za sebe.
Mia Vukadin
Primjedbe
Objavi komentar