Preskoči na glavni sadržaj

Sjaj i bijeda globalizacije

(mreza-mira.net)

 

Kada bi se čovječanstvo barem mislima, vratilo u početak, recimo prošlog stoljeća, zasigurno bi bilo zaprepašteno raspoloživim znanjima, resursima te robama drugih kultura odnosno manjkom istih, bilo onih dalekih, ili recimo, nešto bližih i poznatijih zemalja. Danas kada proces globalizacije, tako reći  objedinjavanja cijelog svijeta u jedno globalno selo uvelike prožeo svaki segment današnjice, vremena u kojem egzistiramo, no on se poima vrlo malo te o njemu gotovo da se i ne razmišlja na svjesnoj razini.

Ideja je to koja je svoj put do realizacije započela i prije nego što joj se moglo predvidjeti razmjere, a potrebu za ostvarenjem lako je iščitati već u znanju o starim arapskim trgovcima, koji su dio svoje kulture kroz prehrambene namirnice te „egzotične" materijale, širili po staroj Europi, ili pak iz putopisa Marca Pola te mnogobrojnih istraživača koji su neustrašivo otkrivali tada još svijetu neznane meridijane i paralele.

Opće je poznata činjenica da je globalizacija posljedica kojoj je vodilo mnoštvo izuma, s naglaskom na mehaničko i tehnološko unaprjeđenje putnih sredstava, a time i lakše svjetske povezanosti, čiji je proces trajao, možemo reći, vrlo kratko u odnosu na vrijeme koje je ljudski rod bez takvih „povlastica" proveo. Unatoč svim pogodnostima globalizacije, kojih je zaista mnogo, poput toga da na drugom kraju svijeta može se biti za jedan dan, ili da u trgovinama možemo pronaći mango, kuskus, pa i duhan koji dolazi iz Amerike, pročitati na internetu što se trenutno događa u Keniji, skriva se nagriženost globalizacije, i njen svjesni kapitalistički juriš na države Trećeg svijeta. 

Licemjerstvo koje se vješto krije pod krinkom idile, svako toliko ispliva na površinu, da bi se zatim, poput beznadnog davljenika, opet utopilo u moru neistine koja se plasira  građanima diljem zemaljske kugle. Razlog k tomu može se pokušati percipirati kroz prizmu selektivne apatije, odnosno, nedovoljne spobnosti da se čovjek, koji uživa svoja prava, istinski do te mjere poveže sa onima koji ih ne uživaju. Tomu je tako jer je današnji čovjek, ako uzmemo u obzir da živi u iole razvijenoj državi, najviše zaokupljen sobom, svojom egzistencijom te boljitkom iste. Većina je ljudi sposobna osjetiti bol, tugu i suosjećanje kada gleda izvještaje o životima ugroženih skupina ili čitavih nacija, međutim vrlo kratkotrajno, to je gotovo automatski tako iz razloga što bi razina empatije za određen slučaj bila veća što je veća mogućnost poistovjećenosti sa situacijom, ili osobom, uglavnom na temelju iskustva.

Javnost je danas gotovo bombardirana borbom za zaštitu životinja, žena, raznoraznih nacionalnih i ostalih manjina, no vrlo je malen, skoro pa beznačajan postotak onih koji su se recimo odlučili boriti za prava radnika, u recimo Vijetnamu. Vijetnamski, Bangladeš, Tajvan te ostale države istoka mnogi ne bi znali pronaći na karti. No pogledate li etikete na odjevnim komadima , bile to Nikeove tenisice ili jakna iz recimo, Bershke, mogu se naći upravo ove države, i još po neka. Iza svih tih slova na komadu tkanine, krije se bol znoj, krv, odricanje. Kriju se djeca, malaksala, praznog stomaka, i glave s nadom u bolje. 

Ako se zagrebe malo ispod površine, neizbježno je zapaziti sav apsurd svijeta u kojem živimo. Europski ili američki modeli afričkog podrijetla, nerijetko u nezavidno manjem broju od recimo, bijelih modela, glasnici su poruke koju modna industrija prenosi svojim potrošačima, ali i ostatku. Ciljana je poruka da nema mjesta segregaciji, a još manje rasizmu, ili pak nacionalizmu, što je u čistoj suprotnosti sa kapitalističkim politikom preseljenja proizvodnje u države niskog životnog standarda, labavih prava radnika, ukratko raju za iscrpljivanje radne snage za smiješne novce,  kojima se jedva može namiriti trošak namirnica i higijenskih potrepština.

Apatija svijeta u toj mjeri doista je zabrinjavajuća, te je teško ne odoljeti porivu da se zapita, kako je ovo dopustivo? Unatoč svom promicanju, recimo veganstva, pokretu i načinu življenja i prehranjivanja koje se bazira na konzumiranje samo hrane biljnog podrijetla za dobrobit životinja, ali i vlastitog zdravlja, nestvarno je da se odbija misliti, i raspravljati javno, pa i boriti, za prava ljudi koji su podcijenjeni, potplaćeni, te zaista potlačeni. Korelaciju je jasno vidjeti ako se udalji od svojih potreba, te želja koje su nametnute konzumerističkim načinom življenja. Malo tko će odustati od nošenja određenog marketinški razvikanog modela tenisica zbog toga što te tenisice nastaju žuljevitim rukama u muci nekog radnika kojeg on ne poznaje, tamo negdje daleko. Samim tim teže što mu te, recimo tenisice, donose statusni simbol u društvu, u kojem je cijena proizvoda koje posjedujemo nažalost i cijena čovjeka, a ta cijena određuje i društveni, i socioekonomski položaj. Također, bitno je ne podcijeniti ni logičnu činjenicu da će proces stvaranja tih tenisica, odnosno njihova masovna proizvodnja, biti skrivena od očiju javnosti, što je više i bolje moguće, no sudeći po psihologiji mase, teško je ali ispravno reći da ni nešto veće izvještavanje s tog područja ne bi uvelike promijenilo stvari, što ne znači da se za to ne treba grčevito boriti, već naprotiv.

 Doima se kako će put do osvješćivanja biti popločan mnogim izazovima, a početak će mu biti tamo gdje će biti kraj materijalnoj zaslijepljenosti, koji se uza svu dobru volju i što pozitivnije shvaćanje, još ni izbliza ne nazire.

 

Vanesa Tenžera

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Valentinovo: Praznik ljubavi i romantike

Ovaj blagdan, koji nosi ime po svetom Valentinu, ima dugu povijest koja seže još u doba Rimskog Carstva. Iako se isprva vezao uz kršćansku tradiciju, s vremenom je poprimio univerzalno značenje i postao jedan od najpopularnijih dana posvećenih ljubavi. Danas Valentinovo obilježavaju milijuni ljudi širom svijeta, bilo kroz darivanje, zajedničke trenutke ili jednostavno izražavanje ljubavi prema voljenima.  Podrijetlo Valentinova povezano je s nekoliko legendi. Najpoznatija priča govori o svetom Valentinu, svećeniku iz 3. stoljeća koji je živio u Rimu za vrijeme cara Klaudija II. Prema legendi, Klaudije je zabranio brak vojnicima jer je vjerovao da su neoženjeni muškarci bolji ratnici. Valentin se tome usprotivio i u tajnosti vjenčavao zaljubljene parove. Kada su vlasti otkrile njegovo djelovanje, bio je uhićen i pogubljen 14. veljače. Prije smrti, navodno je poslao pismo kćeri svog tamničara, potpisano riječima „Tvoj Valentin“, što se smatra prvom valentinovskom čestitkom.  Osi...

Popularnost i rizici energetskih pića među mladima

(izvor: kidsnews) Energetska pića postala su vrlo popularna među tinejdžerima i studentima, koji traže načine da povećaju energiju i izdržljivost. Ovakvi napitci obećavaju brzo povećanje energije i poboljšanje koncentracije što ih čini privlačnim izborom za mnoge. Međutim, uz popularnost dolaze i brojna pitanja o njihovoj sigurnosti i utjecaju na zdravlje. Detaljnije informacije otkriva razgovor sa studenticom druge godine Fakulteta za medije i odnose s javnošću, Anom Radomiljac. Zašto su energetski napitci toliko popularni među mladima? Pa jedan od razloga je količine kofeina koji se nalaze u energetskim pićima. Mnogi mladi koji ih piju zaboravljaju da kofein može izazvati ovisnost. Tako da dosta mladih stvore i ovisnost koje nisu svjesni. Vjerujem da gledaju na energetska pića kao bilo koje drugo piće (npr. cola) ali s prednosti da dižu energiju bolje od kave te ih konzumiraju upravo iz tog razloga.  Jeste li okruženi s ljudima koji konzumiraju energetska, ako jeste, u kojoj mjer...

INTERVJU Otto Barić: Hrvatska k'o Hrvatska, najgore što možeš napravit je bit uspješan

Posljednjih mjeseci počela je izgradnja velikog poslovnog nebodera West Gate u Splitu koji bi trebao biti najviša zgrada u Hrvata. Tom prigodom arhitekt projekta, Otto Barić, sin istoimenog umirovljenog izbornika hrvatske nogometne reprezentacije, Otta Barića ispričao je kako je Hrvatska arhitektonska javnost dočekala projekt koji je oduševio Katar, što misli o negativnim komentarima na njegove projekte te po čemu osmišljava svoje projekte. Iako u Kataru gradi dosta uspješnu karijeru, u Hrvatskoj je već izgradio hvale vrijedne projekte. Zagrebtower - profinjena poslovna zgrada svjetskih standarda; Ban centar u Zagrebu – luksuzna stambena i poslovna zgrada u samom centru; velebno zdanje vinarije Korta Katarina u Orebiću samo su neki od projekata s njegovim potpisom, a otkrio je i planove za budućnost. Zašto ste prekinuli igrati nogomet i odakle zanimanje za arhitekturu? Igrao sam nogomet do svoje 16. godine. No otac mi je jednom prilikom rekao: "Ti nikada...